LLibre il·lustrat, un bon recurs educatiu i didàctic

Avui en dia, text i imatge, codi escrit i visual,  significant i significat, van associats per fer tota mena d’usos comunicatius, artístics o de coneixement, de manera que en l’era digital i audiovisual el llibre il·lustrat ha tingut, té i tindrà encara més un pes en l’escola en l’alfabetització escolar i en l’educació ficcional  i literària dels estudiants, a més de servir per reforçar de manera més ràpida i plaent la motivació i la participació dels escolars.

 

L’escola fa dècades va introduir l’anàlisi de la publicitat, continguts sobre la lectura de la imatge, el còmic —tot i que li va constar perquè semblava que sols havia de servir per desviar els lectors de l’esforç de l’aprenentatge de la lectura— i també la novel·la gràfica —que permet als joves lectors una altra manera d’interactuar molt més sofisticada i de descobrir les característiques d’un text en segon grau (hipertext) i les contínues remissions a altres textos mitjançant diferents codis semiòtics—,  o l’interès pels cal·ligrames poètics, entre d’altres. De mica en mica, ha incorporat recursos gràfics i visuals i a partir de la LOE ha fet prescriptius tot un conjunt de continguts i objectius sobre la competència comunicativa lingüística i audiovisual.

 

Les noves tecnologies han potenciat molt l’aliança dels codis orals, escrits i visuals tant amb la presència dels ordinadors i dispositius mòbils a les aules com en la ficció infantil i juvenil.

 

A tenor del bon ús pedagògic i didàctic dels àlbums i llibres  il·lustrats a infantil, a primària i a secundària una eina educativa de primer ordre perquè en la seva lectura hi intervenen tots els sentits, el seu gran potencial, que encara s’ha d’explotar,  per als nivells educatius més alts i la difusió actual del còmic, l’afició pel manga japonès i pel Marvel americà i de les novel·les gràfiques, potents instruments per al tractament de temes transversals com exemples d’obres que mostren una crítica als règims totalitaris i d’educació en valors... es pot constatar que les narracions visuals gràfiques prenen embranzida i que  han començat a ser tingudes en compte com a textos molt suggeridors per a aprenentatges escolars significatius  (com la intertextualitat, l’aposta metaficcional, la conversa literària, el gust per l’art...) i per a fomentar el gust per la lectura i l’hàbit lector (tot potenciant l’alfabetització, desenvolupant un lector multimodal, animant a llegir els joves) i desenvolupar la capacitat crítica dels lectors, tant a nivell d’imatge com de text.

Segueix-me  

  • Blanco Icono de Instagram
  • Icono social Instagram
  • Twitter Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Icono social Vimeo
  • YouTube Social  Icon

© 2018 per Valèria Cuní Capellà.