Conclusions
Resultats

Feta una recerca teòrica sobre el llibre il·lustrat i la seva història, he aconseguit crear, comentar i difondre el relat Per què, Angie? amb onze il·lustracions, en comptes de les deu previstes inicialment més la de la portada,  tal com em proposava com a objectiu de la meva recerca. He fet el meu primer llibre il·lustrat; per tant he aconseguit el proposat com a treball de recerca.


 

Valoració de les preguntes i dels objectius

A les preguntes i objectius de la recerca plantejats a l’apartat 1.1, ara en puc fer la següent valoració:

 

  • Sovint llibre il·lustrat  i àlbum o àlbum  il·lustrat es confonen. Ara bé,  en els llibres il·lustrats, les il·lustracions acompanyen el text, aporten informació i en certa manera la complementen i enriqueixen, però si només es llegeixen les imatges, normalment no n’hi ha prou per conèixer la narració. He fet el meu primer llibre il·lustrat Per què, Angie?  perquè he volgut escriure un relat destinat a un públic no infantil, més aviat juvenil i adult,  i acompanyar-lo d’il·lustracions per tal que aquestes embelleixin el resultat final i, a més, aportin informació sobre els personatges, l’ambientació espacial i temporal,...

 

  • M’ha agradat llegir i aprofundir, tant en fonts bibliogràfiques, telemàtiques com orals  sobre les il·lustracions i l’ofici d’il·lustrador. He descobert una tècnica nova de treball amb tinta xina ja que mai abans no havia treballat amb plomí i tinta; també he desenvolupat el treball amb taca. He après a maquetar per poder fer una impressió a paper, abans només ho sabia fer amb programes d’edició digital per publicar directament a la xarxa.


 

  • No he deixat mai de dibuixar, però mai vaig acabar un quadern de pintar i la mestra s’enfadava perquè sortia del contorn de la figura a posta. Amb aquesta recerca, i amb totes les converses fetes amb il·lustradors m’he adonat que aquests són uns trets compartits, així ho han afirmat entre altres Jordi Cuyàs. També em va fer gràcia l’enginyosa resposta de la Pilarín Bayés en dir que a ella no li agradaven i sempre els embellia amb afegitons. David Lynch no només no recomana aquests quaderns sinó que els considera perillosos perquè diu que maten la creativitat en els infants. A les primeres sessions de dibuix al natural sempre idealitzava els models, i amb aquest treball m’he adonat que a molts il·lustradors els passa el mateix i prefereixen deixar anar la imaginació.

 

  • Tinc un Instagram de fotografies i un altre de dibuixos, twitter… em preguntava si és molt  important difondre l’obra avui a través de les xarxes socials, Internet…ja que així arriben a tot el món i d’una manera completament lliure. L’èxit a les xarxes socials ha catapultat a la fama molts il·lustradors,  com Paula Bonet.  En Jordi Cuyàs també creu molt necessari tenir pàgina personal a Internet “El que sí és imprescindible és tenir web. Les editorials ja no miren dossiers si no que busquen per la xarxa.” Tanmateix, il·lustradores catalanes ben consagrades a nivell mundial com Pilarín Bayés i Roser Capdevila també en tenen.

  • Els nens, amb la competència de comprensió del llenguatge escrit per desenvolupar, són els que necessiten els dibuixos per entendre els conceptes i sovint àlbum il·lustrat i llibre il·lustrat són sinònims de llibres destinats als primers lectors. Ara bé, en l’era digital i audiovisual que vivim els joves i els adults també necessitem i preuem els llibres amb imatges; per tant, hi ha d’haver il·lustracions als llibres d’adults. D’aquí l’èxit de la novel·la gràfica. Val a esmentar Maus d’Art Spiegelman o El diario de Anne Frank d’Ari Forman i David Polonsky.

 

  • Escriure? Il·lustrar? Publicar? Difondre?... He escrit el relat Per què, Angie?, l’he il·lustrat amb onze il·lustracions pròpies, l’he maquetat amb el programa Adobe InDesign i l’he publicat en paper, gràcies a la impressió digital, i en digital a Internet. Les xarxes socials i les pàgines web permeten difondre el meu llibre il·lustrat. Ara bé, tot això no hagués estat possible si, des de ben petita, no hagués tingut els llibres i l’art de les seves il·lustracions com a primera pàtria, tal com va dir Marguerite Youcernar: “El veritable lloc de naixença és aquell on per primera vegada un s’adreça a si mateix un cop d’ull intel·ligent: les meves primeres pàtries varen ser els llibres”. Ho he escrit en el mateix color de totes les citacions que encapçalen els diferents apartats i subapartats d’aquesta recerca i, a més, amb el color que identificava amb un triangle rosat els homosexuals, com en Viktor del relat, en temps del nazisme.

 

  • Els llibres il·lustrats en un futur perviuran o bé en paper per a un públic lector col·leccionista o bé en un format diferent, més interactiu. Jordi Cuyàs anava més enllà: “En aquests moments de saturació de TOT crec que la il·lustració ha de tenir nous suports i destinataris. No ens podem quedar en conformar-nos amb el que ja tenim.”

Segueix-me  

  • Blanco Icono de Instagram
  • Icono social Instagram
  • Twitter Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Icono social Vimeo
  • YouTube Social  Icon

© 2018 per Valèria Cuní Capellà.