Futur del llibre il·lustrat: paper, digital…

 

 

La imatge en l’actualitat té un paper molt important en la nostra societat digital i audiovisual, en canvi la il·lustració és sovint menystinguda, o potser més aviat mal entesa. Transformar un text literari imprès en un format electrònic és força senzill des d’un punt de vista tècnic. En el mercat editorial, en constant evolució de les tecnologies de la informació i de la comunicació,  irrompen amb força en les tendències pel que fa a la publicació de textos literaris, fet que ha provocat que editorials i llibreries com Hachette, Penguin Random House, FCE, SM, Edelvives, etc. apostin per la digitalització dels títols dels seus catàlegs i d’altres de nous publicats en format digital per tal d’atendre a les peticions d’un públic que demana varietat editorial, rapidesa en el servei amb les plataformes de venda digitals (Amazon, Apple, Rakuten Kobo) i accés a llibres en format digital. Les tauletes, els telèfons intel·ligents i els diferents suports digitals brinden moltes possibilitats de lectura en diferents aplicacions i en diferents formats, uns més propers a la lectura tradicional  (ePub, PDF, Mobi) i d’altres més sofisticats (ePub3) que permeten diferents recorreguts possibles de lectura, inserir vídeos, àudios, animacions i interactuacions amb hipervincles, amb càmera fotogràfica, enregistrament d’àudio, geolocalitzacions, webtextos (textos que utilitzen els recursos d’internet), 3D, realitat augmentada, etc..

 

 

Ara bé, tot i que es preveu que les aplicacions digitals s’aniran desenvolupant i perfeccionant i que les aplicacions interactives d’àlbums i llibres il·lustrats oferiran als lectors noves formes més sofisticades de llegir i de narrar les històries, tal com assenyala Skuse, “un libro ilustrado impreso es un tipo concreto de experiencia física que se puede saborear y revisitar, el e-book necesita explorar sus propias características particulares y sus puntos fuertes para evolucionar como una experiencia igualmente especial pero distinta”.

 

L’àlbum il·lustrat ha anat adquirint en els darrers anys un prestigi creixent a casa nostra que fa un bon maridatge amb la nostra benestant societat de consum, que cada cop s’interessa més per la imatge: els il·lustradors han aconseguit un espai on el seu nom i el seu salari es veu més reconegut; un sector editorial que publica cada vegada més llibre de tapa dura i, per tant, més car, generador de més ingressos; uns llibreters que prefereixen la vistositat d’aquesta mena de llibres per a fer més bonics aparadors i més vistoses pàgines web  i captar més clients, en definitiva, més vendes; uns sectors crítics sensiblement més entusiastes amb l’àlbum que amb altres publicacions suposadament més banals; un sector acadèmic prou centrat en els estudis, recerques, simposis i publicacions que origina l’àlbum i un professorat que difon i utilitza didàcticament i pedagògica l’àlbum il·lustrat sobretot a educació infantil i a primària, però també una lectura adient per als nois i noies més grans i no només per a lectors febles o nouvinguts, i fins i tot per a adults; la consolidació d’un públic “col·leccionista” de totes les edats, atret sobretot per la sofisticació visual, més que per la cura en les històries narrades, de l’enorme i diversificada producció actual, i la innegable influència estrangera on aquesta modalitat narrativa ja és plenament consolidada. L’àlbum il·lustrat ha esdevingut la joia de la corona d’especialistes, docents,  bibliotecaris, pares, llibreters, etc.

 

El llibre il·lustrat també ha experimentat un auge i viu una edat d’or. Diverses editorials —Nórdica libros en va ser la primera— estan apostant per aquests llibres per a adults, un gènere amb molta tradició en altres països. Són edicions molt més cuidades i treballades, amb una gran qualitat en les il·lustracions, i que estan trobant un forat en el mercat perquè aporten un valor afegit de plaer visual i de tacte respecte al llibre electrònic. El llibre il·lustrat s’ha guanyat així, com en les llibreries del nord d’Europa, un espai entre les novetats editorials que arriben a les nostres llibreries, un espai d’intercanvi no només comercial sinó també cultural i en les llibreries fan molt bones seleccions de llibres il·lustrats, com la de la llibreria Dòria de Mataró.

 

Llibre en paper i digital ara per ara conviuen, i el digital, fins i tot, ocupa un lloc secundari respecte el de paper segons els últims estudis fets per ONTSI. Tanmateix, és difícil predir què passarà en un futur. Paradoxalment, és un tipus de publicació en perill d’extinció perquè, com passa sovint, aquestes meravelles de magnífica qualitat tenen un preu més elevat, com a conseqüència d’una acurada edició i disseny i poc text, perquè la il·lustració pren una presència gairebé exclusiva. Això no obstant, el públic lector, en general, deu considerar una inversió poc útil i prefereix comprar narrativa que almenys pot llegir. El text sempre està associat amb l’aprenentatge, els pares i els educadors necessiten paraules per transmetre informacions... I les emocions? És que l’imaginari visual no transmet ni serveix per treballar altres aspectes relacionats amb la personalitat més sensible dels nens i els joves? És que les obres d’art es llegeixen? Els àlbums enriqueixen l’esperit sensible del nen i formen part de la seva història i dels records en l’adult.


Ara bé, tal com diu en una entrevista l’il·lustrador Pablo Auladell ( guanyador, entre d’altres, del Premio de Cómic Injuve 2000, Premio del Ministerio de Cultura a las Mejores Ilustraciones de Libros Infantiles y Juveniles el 2005 i Premio Nacional del Cómic 2016 per la seva recreació de El paradís perdut, de John Milton): “La ilustración se ha convertido en el ingrediente diferenciador del producto libro de papel frente al libro digital. Los editores han comprendido que el libro ilustrado, mimado en su producción estética y artesanal, es lo que le hará sobrevivir en un hipotético futuro digital. El mercado ha detectado que este elemento produce oro y ha procedido a su dignificación inmediatamente para que produzca aún más: ya se habla sin empacho de la ilustración como Arte, se entrevista a los ilustradores, se expone su obra en galerías y museos…”.

Segueix-me  

  • Blanco Icono de Instagram
  • Icono social Instagram
  • Twitter Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Icono social Vimeo
  • YouTube Social  Icon

© 2018 per Valèria Cuní Capellà.