Entrevista a Jordi Cuyàs

L'artista Jordi Cuyàs el 2011 a Ca l'Arenas / AJUNTAMENT DE MATARÓ

Uns dies abans de la mort sobtada i malaguanyada de l’artista mataroní Jordi Cuyàs (1957-2017), fundador del grup CAPS.A i conegut pel seu caràcter multidisciplinari de la seva obra que incloïa escultures, vídeos i art públic (la popular Matarona, entre d’altres), vaig rebre aquest entranyable i generós correu:

 

Hola Valèria.

Perdona que he trigat en contestar, però he tingut uns dies una mica complicats i no t’he pogut contestar fins ara.

M’he mirat els treballs que tens penjats a instagram. Penso que estan molt bé!!! Es nota les ganes que tens de dibuixar.

T’envio les respostes al teu qüestionari per escrit. Suposo que t’anirà millor per fer el treball.

Per completar, penso que hauries de mirar les meves webs: www.jordicuyas.com i www.jordicuyasdisseny.com com hi podràs veure no només em dedico a la il·lustració, sinó que també al disseny. Prefereixo controlar jo tot el treball fins que va a la impremta.

També et recomano que et miris la web de la meva escola. Jo estic a l’especialitat de disseny gràfic i d’il·lustració: www.paugargallo.cat.

Si necessites alguna cosa més, o vols que un dia ens veiem, m’ho dius. D’acord?

Que tinguis molta sort!!!



 

jordi cuyàs

jordicuyas@jordicuyas.com

http://www.jordicuyas.com

http://www.jordicuyasdisseny.com



 

1.     Què es considera: escriptor, artista, pintor, dibuixant, dissenyador, il·lustrador, …? Va fer estudis artístics? Quan i com va decantar-se per ser il·lustrador/a? Pot viure de la il·lustració? A Catalunya estan ben valorats els il·lustradors? i ben pagats? Picasso va dir que tots els nens neixen artistes. Què creu que mata la creativitat artística?

El que sempre he volgut és no crear-me barreres. Jo em considero artista i utilitzo diferents tècniques, materials i situacions segons el que pretenc dir o expressar.  Per tant, no em considero il·lustrador, dibuixant, dissenyador.... em considero “artista” que ho engloba tot.

Sempre he viscut de l’art, ja sigui fent de professor d’art, fent disseny, fent vídeo o il·lustrant. He estudiat Belles Arts. 

Si la il·lustració està ben pagada o no depèn de vàries coses. Per exemple, si és còmic o il·lustració editorial, està molt mal pagat. Però la il·lustració per disseny o publicitat es valora molt més. 

Crec que l’art és producte d’una reflexió, aprenentatge i tenir un relat. El que fan els nens és purament expressió. Hi ha nens que fan uns dibuixos molt dolents i estereotipats... com en tot.

 

2.     Per què tal com diu l’il·lustrador madrileny Puño: “la pregunta no és quan vas començar a dibuixar, sinó quan van deixar els altres de fer-ho” ?. De petit, ja dibuixava molt segurament. Quins records té? Li agradaven els quaderns “pinta y colorea”? ...

Sí, ja des de petit dibuixava molt!!! El meu pare era dibuixant de còmics i vaig viure tota la vida envoltat de tinta xina, llapis, plomes i pinzells. Per tant, ja de petit volia ser el que sóc ara i sempre he fet el mateix. No m’ha preocupat mai si guanyaria diners o si tot això tenia sortida “comercial”. 

Per sort no vaig tenir mai quaderns de “pinta i colorea” em molestava molt que em donessin els dibuixos fets....

 

3.     Edward Ardizzone va observar que el dibuix al natural no agrada als il·lustradors ja que els agrada més “dibuixar vivint” que “dibuixar la vida”. Què n’opina? Quin significat té per a vostè dibuixar? il·lustrar contes?...

El pare d’en Picasso deia que “amb la mà es veu la mà”. O sigui, cal dibuixar moltes mans, moltes cares, molts moviments del natural per aconseguir dir amb un dibuix el que vols dir. El que és important no és que la mà estigui molt ben dibuixada de forma mimètica, sinó que aquella mà digui el que tu vols que digui. Per desdibuixar, com va fer Picasso, s’ha de dibuixar molt. També cal mirar, observar, llegir, anar a museus, mirar cinema....

 

4.     S’expressa igual amb el dibuix que amb l’escriptura? Què prefereix il·lustrar? Contes seus o contes d’altri?...

Jo he fet molt poca il·lustració editorial. He fet més il·lustració per disseny o publicitària. Molta il·lustració per cartells i fulletons.

 

5.     Amb quin treball fet fins ara se sent més identificat? N’està més orgullós?

No tinc un treball preferit. M’agrada tot el volum de feina que he fet. Evidentment cremaria moltes coses, però el conjunt crec que és un treball sincer.

 

6.     Té agent?  Està sindicat? Té pàgina web? És actiu a les xarxes socials…? Creu que cal?...

Els encàrrecs sempre m’han vingut sense fer publicitat. M’ho han encarregat perquè coneixen el que faig i els interessa el meu estil per treballs concrets.

El que sí és imprescindible és tenir web. Les editorials ja no miren dossiers si no que busquen per la xarxa.

 

7.     Amb quines editorials, revistes, diaris… treballa o ha treballat? Quins tipus de treballs li demanen? Ha publicat a l’estranger?...

He fet sobretot treballs institucionals: Ajuntaments, Diputació, Generalitat, Biblioteques, empreses, etc

 

8.     Quins aspectes té en compte a l’hora d’il·lustrar un llibre? Com és el procediment de creació? Com troba la inspiració?...

Abans de treballar busco molta informació. Dibuixo molt i estripo molt.

 

9.     Quina tècnica li agrada més emprar? A mà o digital? En què es basa la seva estètica? Quins colors li agraden més? Són els que més empra?...

Depèn del que vull dir. A vegades és un dibuix i altres una foto. Evidentment tinc un estil propi, però la tècnica depèn de cada treball.

 

10.  Què influeix o ha influït en la seva obra? Quins són els seus referents conceptuals?

M’influeix tota la història de l’art. I estic totalment compromès amb l’art contemporani que és el que em toca viure.

 

11.  Quina fita té en un futur? Quins projectes? Quin treball li agradaria fer?...

Estic intentant donar als meus dibuixos tres valors afeixis: el temps, el moviment i el so. Per això ara estic investigant amb el vídeo i l’animació.

Últimament també he treballat vídeos per obres de teatre.

 

12.  Li agraden més els àlbums il·lustrats o els llibres il·lustrats? Novel·la gràfica?...En què es diferencia un àlbum il·lustrat d’un llibre il·lustrat?

Tot depèn del que vols explicar i dir.

 

13.  Per què creu que hi ha més estudis acadèmics, crítics... sobre els àlbums il·lustrats? Hi ha més mercat?...

Tot depèn del que vols explicar i dir. El mercat no és el que més m’interessa.

 

14.  Què creu que fa que una il·lustració per a un llibre il·lustrat sigui maca?

“Maco” no és un concepte que es pugui utilitzar en el món de l’art. Seria: “Idoni”

Una il·lustració idònia és la que per concepte, composició i realització expressa el que el creador vol dir.

Qualsevol obra, dibuix, pintura, escultura, vídeo.... és com una peça musical. Ha d’estar ben composta. La composició és tan important com el propi dibuix per expressar els sentiments i sensacions que es volen transmetre.

 

15.  Com definiria un bon llibre il·lustrat?

La mateixa resposta que l’anterior.

 

16.  Pot ser un llibre il·lustrat un bon recurs educatiu i didàctic? Coneix alguna il·lustració, àlbum, llibre... sobre el nazisme, holocaust, … 2a Guerra Mundial?

Sí, clar. Qualsevol obra pot ser educativa i didàctica. 

 

17.  Creu que el llibre il·lustrat, en paper i/o digital, no es morirà?

Els mitjans poden canviar, però el que és important és tenir la necessitat de dir coses.

 

18.  Quin il·lustrador o llibre il·lustrat ens recomanaria?

L’altre dia em van regalar un llibre que em va impressionar: “Los girasoles ciegos” d’Alberto Méndez. Il·lustrat per Gianluigi Toccafondo. Te’l recomano.

 

19.  I per acabar, quina pregunta li hagués agradat que li hagués fet?

Trobo que les preguntes son molt d’il·lustració editorial i de contes. En aquests moments de saturació de TOT crec que la il·lustració ha de tenir nous suports i destinataris. No ens podem quedar en conformar-nos amb el que ja tenim.


 

Moltes gràcies!

Segueix-me  

  • Blanco Icono de Instagram
  • Icono social Instagram
  • Twitter Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Icono social Vimeo
  • YouTube Social  Icon

© 2018 per Valèria Cuní Capellà.