Entrevista a Maria Picassó

http://www.mariapicasso.com

https://twitter.com/mariapicasso?lang=ca

https://www.instagram.com/maria_picasso_piquer/

1. Què es considera: escriptor, artista, pintor, dibuixant, dissenyador, il·lustrador,…?

Em considero il·lustradora i caricaturista. Sovint poso que sóc “il·lustradora gràfica”, perquè ho vaig veure escrit en alguna banda i em va agradar, crec que descriu bé el meu estil.

2. Va fer estudis artístics?

Sí. Sóc llicenciada en Arquitectura Superior i tinc el títol (privat) de còmic i il·lustració de l’escola Joso.

 

3. Quan i com va decantar-se per ser il·lustrador/a?

Des de sempre m’ha agradat dibuixar. Als 16 anys vaig començar a cobrar per algun encàrrec però no imaginava que en podria viure. Va ser com molt natural… si podia cobrar pel que més m’agradava fer, per què fer una altra cosa?

 

4. Pot viure de la il·lustració?

Sí. Tinc assumit que no guanyaré mai el que un directiu de banca (o sí, tant de bo!!). De tant en tant faig algun encàrrec més de disseny gràfic, però intento centrar la meva activitat en la il·lustració.

 

5.  Catalunya estan ben valorats els il·lustradors? i ben pagats?

He treballat més a l’estranger que aquí. En general molta gent gaudeix de material il·lustrat  i agraeix poder veure el que fas, però no assumeix que és una feina. El client particular li es difícil separar el hobbie de la feina. En el món editorial es valora més, però com que sovint ells van justos de pressupost, això repercuteix en la quota dels encàrrecs. En canvi, en il·lustració aplicada a publicitat i màrqueting, m’he trobat amb feines ben pagades i respectades.

 

6. Picasso va dir que tots els nens neixen artistes. Què creu que mata la creativitat artística?

Molts artistes crec que mantenen aquesta mirada desenfadada de l’infant. Crec que a mesura que creixem sovint ens preocupa tan el què diran o aparentar el “que ens diu la societat que siguem” que perdem la curiositat i l’espontaneïtat dels nens. Meravellar-nos del que tenim al voltant cada dia crec que és important per l’artista.

 

7. Per què tal com diu l’il·lustrador madrileny Puño: “la pregunta no és quan vas començar a dibuixar, sinó quan van deixar els altres de fer-ho” ?

M’encanta Puño i amb aquesta frase encara m’agrada més. Tota la raó!

 

8. De petit, ja dibuixava molt segurament. Quins records té? Li agradaven els quaderns “pinta y colorea”? ...

Nooo! No em va agradar pintar (ni els meus dibuixos ni els d’altres) fins que vaig ser bastant gran i era un procés més creatiu que el d’omplir. Tinc molt bons records, sobretot el de fer dibuixos per als companys de l’escola, crec que és un record que compartim tots els que ens ha agradat dibuixar des de sempre.

 

9. Edward Ardizzone va observar que el dibuix al natural no agrada als il·lustradors ja que els agrada més “dibuixar vivint” que “dibuixar la vida”. Què n’opina? Quin significat té per a vostè dibuixar? il·lustrar contes?...

Cada persona és un món, però a mi sí que m’agrada el dibuix al natural. Crec que és important l’anàlisi més realista i directa d’alguna cosa abans de deconstruir-la amb el propi estil. Per mi dibuixar és representar alguna cosa de manera que en resulti plaent a nivell visual (projectes personals) o compleixi els requeriments del client de la manera més atractiva possible (encàrrecs de clients).

 

10. S’expressa igual amb el dibuix que amb l’escriptura? Què prefereix il·lustrar? Contes seus o contes d’altri?...

Sempre m’ha costat explicar una història, ja sigui a través de l’escriptura o la il·lustració, per això prefereixo posar “els meus talents” al servei de les històries d’altres. M’agradaria algun dia posar en ordre tot el que vull explicar i poder fer-ho, però em falten les eines ara mateix.

 

11. Amb quin treball fet fins ara se sent més identificat? N’està més orgullós?

Recentment he il·lustrat una edició de luxe del llibre de Charlotte Perkins Gilman “El Papel Amarillo” (editorial Bestia Negra). Al no ser retrat em va fer sortir de la meva zona de confort i a la vegada vaig haver d’interioritzar molt la història per tal de poder-la traduir en imatges. Va ser un procés molt íntim i intens.

 

12. Té agent?  Està sindicat? Té pàgina web? És actiu a les xarxes socials…? Creu que cal?...

No, no tinc agent. Formo part de l’ISCA, l’Associació internacional d’artistes de la caricatura. Quant a les xarxes socials, consumeixo molt la feina d’artistes a qui admiro. A la vegada, intento fer-les servir per compartir la meva feina arreu. Les millors oportunitats i clients que he tingut a la meva carrera han estat gràcies a la meva exposició a les xarxes. De totes formes, de vegades costa trobar l’equilibri entre “consumir”, tenir cura de les xarxes i fer la feina.

 

13. Amb quines editorials, revistes, diaris… treballa o ha treballat? Quins tipus de treballs li demanen? Ha publicat a l’estranger?...

Fa temps vaig il·lustrar llibres educatius per a Pearson i McGraw-Hill i he participat en el llibre que he comentat abans, de l’editorial Bestia Negra. He treballat amb l’Ara, un diari de Santander i un altre de Florida. Quant a revistes, tant d’aquí com estrangeres (Suïssa, Alemanya, Estats Units, Mèxic…). Vaig començar fent un estil d’il·lustració més “genèric” i a mesura que el meu estil es va consolidant ja m’ofereixen encàrrecs on busquen concretament que faci aquest estil.

 

14 Quins aspectes té en compte a l’hora d’il·lustrar un llibre? Com és el procediment de creació? Com troba la inspiració?...

M’agrada endinsar-me en l’obra. Llegir-la, rellegir-la… si puc, en versió original i traduïda. Durant aquest procés em venen imatges mentals, més o menys difoses. En prenc nota. Després toca passar-les a net i aplicar-les al meu estil.

 

15. Quina tècnica li agrada més emprar? A mà o digital? En què es basa la seva estètica? Quins colors li agraden més? Són els que més empra?...

Tot i que m’agrada fer esbossos a mà, per feina sempre he treballat més amb l’ordinador. De fet, l’estil actual amb què treballo, més geomètric, és derivat del que ofereix l’eina que utilitzo, l’Illustrator. El meu procés, sobretot en les caricatures, s’assembla més en el disseny d’un logo o la planta d’un edifici que a un dibuix i això es reflecteix en la senzillesa i les formes geomètriques i gràfiques. En general, m’agrada molt el disseny gràfic d’anys enrere, de la Bauhaus o Art-Déco, però també admiro il·lustradors i il·lustradores que no s’assemblen al que faig però que em motiven a explorar sensacions i idees diferents. Colors… tots m’agraden molt i crec que cada un expressa una cosa que pot ser adequada per un projecte en concret.

 

16. Què influeix o ha influït en la seva obra? Quins són els seus referents conceptuals?

Des del disseny gràfic de la Bauhaus, a les obres de les Belles Arts, diferents arts aplicades… Considero que la meva feina no és massa conceptual, es basa més en representar una estètica concreta en aquell moment. M’agrada molt el minimalisme i expressar el màxim amb poc.

 

17. Quina fita té en un futur? Quins projectes? Quin treball li agradaria fer?...

Seguir vivint del que m’agrada, això segur. M’agradaria construir alguna peça narrativa (còmic, curtmetratge…) on poder crear un univers propi.

 

18. Li agraden més els àlbums il·lustrats o els llibres il·lustrats? Novel·la gràfica?...En què es diferencia un àlbum il·lustrat d’un llibre il·lustrat?

No en puc triar un, sempre i quan el tema i estil em siguin atractius. Si l’hagués de fer jo, m’agradaria més un àlbum il·lustrat, on la imatge s’integra més amb la narrativa i es complementen, més que simplement acompanyar-la com al llibre. La novel·la gràfica m’agrada com a espectador, però fer-ne em fa una mica de vertigen.

 

19. Per què creu que hi ha més estudis acadèmics, crítics... sobre els àlbums il·lustrats? Hi ha més mercat?...

Potser és que els llibres il·lustrats ja són analitzats més des del punt de vista del text i la il·lustració és més secundària. No hi entenc massa d’etiquetes i de teoria, sento no donar una resposta més concreta.

 

20. Què creu que fa que una il·lustració per a un llibre il·lustrat sigui maca?

Crec que no és tant que sigui o maca o lletja com el poder connectar amb algú (quants més millor, a nivell comercial!). Hi ha il·lustracions que emocionen sense tenir una tècnica gaire depurada. Sí que és veritat que en depèn de quins estils més realistes, si la tècnica no és bona, sí que grinyola una mica. En el meu cas, hi ha un punt que m’impedeix gaudir de la història, però és sobretot en estils pretenciosos on es nota que no han dedicat les hores que calia en conèixer les bases d’anatomia, color, perspectiva… Si està ben fet, m’agrada tant l’estil més barroc i detallat com el més simple i “descuidat”.

 

21. Com definiria un bon llibre il·lustrat?

Un llibre on l’il·lustrador ha aconseguit connectar estèticament amb la història i/o el seu autor i, encara millor, ho ha pogut transmetre al lector.

 

22. Pot ser un llibre il·lustrat un bon recurs educatiu i didàctic?

Sí! Hi pot haver conceptes, emocions, ambients… que es descriuen més ràpidament amb una bona il·lustració que amb una parrafada. A la vegada són més accessibles.

 

23. Coneix alguna il·lustració, àlbum, llibre... sobre el nazisme, holocaust, … 2a Guerra Mundial?

Maus, d’Art Spiegelman. També m’agraden molt els pòsters propagandístics de les guerres i revolucions del s.XX. El meu autor preferit és Josep Renau.

 

24. Creu que el llibre il·lustrat, en paper i/o digital, no es morirà?

No, sobretot pels infants. De totes maneres, m’agradaria que n’hi hagués més per adults. Però bé, potser per això ja hi ha la novel·la gràfica :p

 

25. Quin il·lustrador o llibre il·lustrat ens recomanaria?

Quant a àlbums il·lustrats, l’últim que m’ha agradat molt és “We found a hat” de Jon Klassen, un canadenc. Amb una estètica quasi minimalista aconsegueix explicar una història profunda, que transmet molt. Quant a caricatura, un clàssic, Al Hirschfeldt i un d’actual, Pablo Lobato. Els dos són especialistes en captar l’essència de la persona amb poques línies o formes.


26. I per acabar, quina pregunta li hagués agradat que li hagués fet?

No n’he trobat a faltar cap :)


Moltes gràcies!

Segueix-me  

  • Blanco Icono de Instagram
  • Icono social Instagram
  • Twitter Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Icono social Vimeo
  • YouTube Social  Icon

© 2018 per Valèria Cuní Capellà.